COVID-19

Kultur i en Corona-tid

I HUSET har vi siden genåbningen i juni måned 2020 arbejdet intensivt på at indrette alle vores faciliteter, så vores mange forskellige events kan afvikles trygt og til de enhver tid gældende retningslinjer. Følg med i eventuelle ændringer i programmet her på siden og på Husets facebookside.

Huset bliver dog ikke helt som det var før corona med hundredvis af gæster i bygningen på samme tid. Vi skal vænne os til at mødes om kulturen med større fysisk afstand, end vi før har været vant til.

Det er vigtigt at vi alle fortsat viser omtanke og opmærksomhed på hygiejne og fysisk distance, og vi har derfor udarbejdet en række retningslinjer, som vi beder alle vores gæster, foreningsmedlemmer, frivillige og medarbejdere om at overholde, så vi alle trygt kan færdes i HUSET.


Generelle retningslinjer

I kulturhuset tager vi følgende tiltag for at du kan færdes sikkert således at vi formindsker risiko for smittespredning af Covid-19. Er du gæst, arrangør eller lejer du et lokale i Huset, bedes du derfor læse nedenstående information:

Undgå smittespredning med disse gode råd: Gå ikke ind i Huset hvis du er syg eller har mistanke om sygdom. Vask eller sprit hænder så ofte du kan. Hold afstand til andre og nys og host i ærmet.

  • Du skal kunne fremvise et grønt coronapas for at deltage i events og aktiviteter i Huset.
  • Husk at bære mundbind eller vesir, når du kommer ind i HUSET til kulturarrangementer, til foreningsaktiviteter og som gæst i Bastard Café eller Spisehuset. Alle skal bære mundbind, når de bevæger sig rundt i fællesarealer, kommer ind eller ud af lokaler, i køer og entré, barer mv. Når du er seatet til et event, er det i orden at tage mundbind af.
  • Udskænkning af alkohol i HUSETS barer lukker kl. 22:00. Dette gælder også for frivillige, foreninger og medarbejdere.
  • Er du gæst, så køb billetterne samlet, hvis I er en gruppe. På den måde sikrer vi, at I kan sidde ved siden af hinanden, og at flest muligt får mulighed for at købe billet. Publikum seates med afstand til hinanden efter myndighedernes forskrifter, og der er derfor begrænset kapacitet på Husets scener.
  • Vi har stort fokus på hygiejnen og rengør kontaktflader i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Der vil være dispensere med håndsprit ved indgangen, udgangen og ved alle toiletter.
  • Vi justerer løbende forholdene ud fra myndighedernes retningslinjer og gør forbehold for ændringer.
  • Vi henviser til, at personer i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19 bør udvise stor forsigtighed ved besøg

Vi håber at I alle vil være med til at vise omtanke og god stil, når vi mødes i Huset.

Hvis I har spørgsmål, så tøv ikke med at hive fat i en medarbejder.


Flere særlige retningslinjer

Xenon, Musikcaféen og Stardust

På alle vores scener er kapaciteten nedsat, således at vi overholder alle myndighedernes afstandskrav. Derfor vil du, når du kommer til at af vores arrangementer blive anvist en siddeplads af vores personale. Der vil være håndsprit tilgængeligt, og markeringer, der viser afstand i lokalet til andre gæster, og til medarbejdere bag baren og ved indgangen.

Generelt efterlever vi alle krav fra myndighedernes side, så man som publikum kan færdes trygt i Huset. Vores personale rengør alle kontaktflader en gang i timen, under et arrangement på vores scener, og vi håndhæver, at kun det antal gæster, der er tilladt, kan komme ind til et event. Du kan læse mere om disse retningslinjer her.

Retningslinjer ved opsætning af stole:

  • Alle siddende publikummer med næsen i samme retning: 1 m. afstand i mellem rækkerne 
  • Alle siddende publikummer med næsen i forskellig retning: 2 m. afstand imellem rækkerne  
  • 2 m2 gulvareal pr. publikum 
  • 2 meters afstand fra scenekant til 1. række 
  • Og selvfølgelig gældende brandregler 

Kapacitet på scenerne:

Som følge af kravet om sikker afstand mellem mennesker, der opholder sig i lokalerne, afholder vi kun siddende arrangementer i Huset i hele resten af 2020. Nedenfor kan du læse om kapaciteten på de enkelte scener, som er udregnet på baggrund af kvadratmeter, regler for stoleopsætning, samt tilstedeværende personale.

Er du gæst, så køb billetterne samlet, hvis I er en gruppe. På den måde sikrer vi, at I kan sidde ved siden af hinanden, og at flest muligt får mulighed for at købe billet. Publikum seates med afstand til hinanden efter myndighedernes forskrifter, og der er derfor begrænset kapacitet på Husets scener.

XENON, 4. sal:  81 personer 

Musikcaféen, 3. sal: 76 personer

Stardust, 1. sal: 84 personer


Salon K

Salon K er et selskabslokale og hører derfor under retningslinjer for private arrangementer. Pga. corona er kapaciteten i lokalet nedsat til 50 mennesker for at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer for fysisk afstand. Vi opfordrer alle, der afholder arrangementer i Salon K til at tage de nødvendige forholdsregler for sikkerhed og hygiejne.

Salon nK, 1. sal i forhuset: 50 personer


Bastard Café

  • Færre gæster tilladt i lokalerne: kapaciteten i Bastard Café er sat ned til halvdelen af det normale. Det samme gælder Bastard downstairs. Det oplyses på skilte uden for lokalet, hvor mange der må være, og bastard Cafés medarbejdere sikrer, at kapaciteten ikke overskrides.
  • Der er minimum en meters afstand mellem grupper og færre borde og stole i lokalerne.
  • Vi har arrangeret nye siddepladser udendørs i Brændevinsgården.
  • Serveringen kan ske ved bordene med Butler-app’en for at undgå kødannelse.
  • Spil kommer i karantæne efter at de har været brugt. Indlevér dit spil i karantæne-bunken efter brug.
  • Vi opfordrer gæster til at benytte muligheden for bordreservation for at gøre det lettere at administrere antallet af gæster. Bordreservation på https://bastardcafe.dk/

Husets Biograf:

  • Biografens kapactitet er nedsat med 50 % til 37 sæder, som er placeret med et tomt sæde imellem.
  • Vi beder gæster være opmærksomme på skiltning for af holde afstand mv.
  • Der vil være håndsprit tilgængeligt, og vi opfordrer gæster til at spritte eller vaske hænder ved ankomst i Huset.
  • Biografen rengør overflader hver 2. time
  • Caféområdet er ikke til ophold, kun til bestilling i baren. Baren vil kun være åben før showet.
  • Efter showet beder vi alle gæster bevæge sig ned i gården og ud af Huset og ikke opholde sig i caféområdet.
  • Billetsalg vil udelukkende foregå digitalt via billetto.
  • Der vil være fysisk afstand ved indgangen til Biografen
  • Efter showet tømmes Biografen bagfra, så de bageste rækker forlader lokalet først.

Øvelokaler i Teatergangen:

  • Overhold max kapacitet i øvelokaler, som står på døren. 
  • Støvsug gulvet efter brug.
  • Rengør lokalets overflader efter brug inkl. dørhåndtag på begge sider.
  • Vask gulv, hvis I har været fysisk aktive.
  • Luft ud mens i øver, men husk at lukke vinduerne når I forlader lokalet, så vi undgår eventuelle vandskader.
  • Rengøringsmidler finder I i køkkenet, koste og mopper er i mellemgangen mellem Dramatoriet & Samlingspunktet.
  • Vis hensyn og sprit hænderne når I færdes i Teaterhuset