COVID-19

Velkommen tilbage!

Efter den 8. juni er det igen muligt at opleve events i Huset. Bastard Café i stueetagen er allerede genåbnet, og med regeringens seneste udmelding kan også Husets Biograf og Teaterhuset slå dørene op for medlemmer og gæster.

Huset bliver dog ikke helt som det var før corona med op til 10 events om ugen og hundredvis af gæster gennem porten. Mange af vores events vil først være tilbage efter sommer, så vi kan sikre, at alle Husets faciliteter og den af mangfoldighed af events, der finder sted i vores rammer, kan afvikles uden frygt for smitte. Følg med i programmet her på siden og på Husets facebookside.

Derudover skal vi også vænne os til at mødes om kulturen med større fysisk afstand, end vi før har været vant til. Det er vigtigt at vi alle fortsat viser omtanke og opmærksomhed på hygiejne og fysisk distance, og vi har derfor udarbejdet en række retningslinjer og nye tiltag, som skal nedsætte risikoen for smittefare. Læs mere om de nye forholdsregler og retningslinjer for hygiejne og fysisk afstand her på siden.

Vi opdaterer informationen løbende og beder alle vores gæster om at være med til at overholde dem, så vi kan passe på hinanden og genoptage vores samvær omkring kulturen på en sikker og tryg måde for alle.


Generelle retningslinjer

Vi er så glade for at vi kan genoptage mange af vores kulturelle aktiviteter, og at Husets mange foreninger igen kan komme inden for og mødes om det, de brænder for. Men når vi nu vover os ud i samfundet igen, er det vigtigt, at alle er med til at overholde de nye retningslinjer, så vi kan passe godt på os selv og hinanden i denne nye corona-virkelighed, som vi lever i.

Undgå smittespredning med disse gode råd: Gå ikke ind i Huset hvis du er syg eller har mistanke om sygdom. Vask eller sprit hænder så ofte du kan. Hold afstand til andre og nys og host i ærmet.

I kulturhuset tager vi følgende tiltag for at du kan færdes sikkert således at vi formindsker risiko for smittespredning af Covid-19. Derfor sker genåbningen af kulturhuset gradvis og arbejdet tilrettelægges sådan, at vi kan sikre at kan håndtere færden og nødvendig rengøring.

  • Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger til rengøring og desinfektion.
  • Der vil være dispensere med håndsprit ved indgangen, udgangen og ved alle toiletter.
  • Vi anbefaler, at man holder afstand og udviser hensyn til hinanden og husets medarbejdere.
  • Vi opsætter skiltning med oplysninger om generelle sikkerhedsregler og markeringer af sikker afstand for at sikre mindst mulig smittefare. Følg skilte og anvisninger, hold til højre og hold afstand til andre gæster.
  • Vores personale guider gæster og sikrer, at der, i videst muligt omfang, ikke befinder sig flere mennesker end det maksimale antal tilladte i vores faciliteter.
  • Alle kontaktpunkter (steder med hyppig berøring) rengøres dagligt med vand og sæbe eller sprit.
  • Medarbejderne overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd, herunder jævnlig og grundig håndvask.
  • Hvis du udviser symptomer på Covid-19 beder vi dig ikke om at benytte kulturhuset.

Vi håber at I alle vil være med til at vise omtanke og god stil, når vi mødes i Huset. Hvis I har spørgsmål, så tøv ikke med at hive fat i en medarbejder eller kontakt os i kontorets åbningstider.


Flere særlige retningslinjer

Salon K

Pga. corona er kapaciteten i lokalet nedsat til 50 mennesker for at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer for fysisk afstand. Vi følger situationen tæt og opdaterer løbende vores retningslinjer, og opfordrer alle, der afholder arrangementer i Salon K til at tage de nødvendige forholdsregler for sikkerhed og hygiejne

Bastard Café

  • Færre gæster tilladt i lokalerne: kapaciteten i Bastard Café er sat ned til halvdelen af det normale. Det samme gælder Bastard downstairs. Det oplyses på skilte uden for lokalet, hvor mange der må være, og bastard Cafés medarbejdere sikrer, at kapaciteten ikke overskrides.
  • Der er minimum en meters afstand mellem grupper og færre borde og stole i lokalerne.
  • Vi har arrangeret nye siddepladser udendørs i Brændevinsgården.
  • Serveringen kan ske ved bordene med Butler-app’en for at undgå kødannelse.
  • Spil kommer i karantæne efter at de har været brugt. Indlevér dit spil i karantæne-bunken efter brug.
  • Vi opfordrer gæster til at benytte muligheden for bordreservation for at gøre det lettere at administrere antallet af gæster. Bordreservation på https://bastardcafe.dk/

Husets Biograf:

  • Biografens kapactitet er nedsat med 50 % til 37 sæder, som er placeret med et tomt sæde imellem.
  • Vi beder gæster være opmærksomme på skiltning for af holde afstand mv.
  • Der vil være håndsprit tilgængeligt, og vi opfordrer gæster til at spritte eller vaske hænder ved ankomst i Huset.
  • Biografen rengør overflader hver 2. time
  • Caféområdet er ikke til ophold, kun til bestilling i baren. Baren vil kun være åben før showet.
  • Efter showet beder vi alle gæster bevæge sig ned i gården og ud af Huset og ikke opholde sig i caféområdet.
  • Billetsalg vil udelukkende foregå digitalt via billetto.
  • Der vil være fysisk afstand ved indgangen til Biografen
  • Efter showet tømmes Biografen bagfra, så de bageste rækker forlader lokalet først.

Øvelokaler i Teatergangen:

  • Overhold max kapacitet i øvelokaler, som står på døren. 
  • Støvsug gulvet efter brug.
  • Rengør lokalets overflader efter brug inkl. dørhåndtag på begge sider.
  • Vask gulv, hvis I har været fysisk aktive.
  • Luft ud mens i øver, men husk at lukke vinduerne når I forlader lokalet, så vi undgår eventuelle vandskader.
  • Rengøringsmidler finder I i køkkenet, koste og mopper er i mellemgangen mellem Dramatoriet & Samlingspunktet.
  • Vis hensyn og sprit hænderne når I færdes i Teaterhuset.


BLOG


08/06: Teaterhusets øvelokaler renoveres

Nu er også teatre omfattet af genåbningsplanen, og det betyder, at Teaterhuset snart kan begynde at varme motoren op igen. Inden genåbningen foretager Teaterhuset en mindre renovering af øvelokalerne. Læs mere på Teaterhusets hjemmeside.

Midt juni åbner Teaterhuset op for at deres medlemmer igen kan benytte øvelokalerne i Teatergangen. Det er Teaterhuset, der håndterer alt vedr. medlemskaber, og spørgsmål kan rettes direkte til Teaterhusets sekretariat.

Teaterhuset åbner også for forestillinger på Vox og Xenon i løbet af foråret. Den første forestilling finder sted 19. juni på Vox (2. sal i Huset).

Se programmet her.


04/06: Husets Biograf genåbner!

Så blev det Biografens tur til at få lov at genåbne – under nye Corona-forhold med en nedsat kapacitet og ændringer omkring håndtering af billetter. Der vil også forekomme ændringer i programmet og de faste filmklubber og screeninger i den kommende periode.


18/05: Bastard Café genåbner!

Fra den 18. maj genåbner Bastard Café i Husets stueetage. Brætspilscaféen er omfattet af regeringens tredje fase af genåbningen af caféer og restauranter, og har derfor fået grønt lys til genåbningen som de første.

Alle andre kulturelle aktiviteter i Huset, som film, teater, koncerter, open mic, talks, comedy mv. er fortsat aflyst. Kulturen er endnu ikke blevet lukket op, og vi afventer de næste faser af genåbningen, samt de retningslinjer, der vil følge med for forskellige kulturelle aktiviteter.

I første omgang er det derfor kun stueetagen i Huset, der genåbner. Alle andre områder er fortsat lukket for gæster og brugere.

Situationen betyder naturligvis, at et besøg i caféen er anderledes nu, end før coronakrisen begyndte. Caféen skal lev op til de hensyn og retningslinjer, som gælder for caféer. Derfor er der igangsat en række tiltag, som skal sikre hygiejne og fysisk afstand og passe på både gæster og medarbejdere. Læs mere under retningslinjer for Bastardcafé.


15/05: Huset planlægger genåbning

Huset fortsat lukket, mens vi venter på yderligere genåbning af samfundet, som også omfatter kulturinstitutioner.

Som et kulturhus, der indeholder både biograf, brætspilscafé, restaurant, spillested og teater, er en genåbning en kompleks opgave. Vi arbejder derfor på at lægge en plan for genåbningen, der lever op til de retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger, der gælder på de forskellige områder, så vi kan passe godt på både gæster, frivillige og medarbejdere.


07/04: Nedlukningen forlænges

Nedlukningen af de offentlige institutioner blev på pressemødet i den 6. april forlænget. Huset er derfor lukket frem til 10. maj.

Arrangementer som skulle have været afholdt i perioden vil blive aflyst eller, hvis det er muligt, rykket til et senere tidspunkt. Det vil være muligt at få refunderet billetter gennem den pågældende billetudbyder for arrangementet.  Spørgsmål kan rettes til info@huset-kbh.dk.


12/03: Huset lukkes i 2 uger

Vi er vågnet op til en ny virkelighed i Danmark. Huset lukker ned de næste par uger ligesom mange andre institutioner for at minimere smitte med coronavirus/COVID-19. Vi skal passe godt på hinanden, og det betyder desværre at vi må undvære hinanden en tid.

Alle kulturaktiviteter i Huset til og med fredag den 27. marts, er derfor indstillet. Vi arbejder hårdt på at finde nye datoer for om muligt at rykke arrangementer, men der vil også forekomme aflysninger. Også Huset 50-års jubilæum, som skulle have fundet sted den 1.-4. april, udskydes af hensyn til den aktuelle situation. Vi forventer at fejringen vil finde sted i starten af september i stedet. Har du købt billetter til et event i Huset i perioden og arrangementet aflyses, refunderes billetten. Hvis arrangementet rykkes til ny dato vil købte billetter kunne bruges til den nye dato, og der vil stadig være mulighed for at få billetten refunderet. Vi opfordrer til, at du følger med her på hjemmesiden og på Facebook, hvor der vil komme yderligere information. Vi håber på alles forståelse og tålmodighed i forbindelse med de aflyste arrangementer.

Vi glæder os til at se jer alle igen, når vi er kommet igennem denne tid.

Har du spørgsmål, så skriv til os på info@huset-kbh.dk.

Eller Læs mere på kk.dk/corona

Kærlig hilsen

Huset