05.11 Kl. 20.00
Pan American (US)
Xenon

I løbet af sommeren 1997 ønskede Mark Nelson at undersøge mulighederne for sampling og computerteknologi samt hans interesser i genrerne dub og techno, hvilket blev startskuddet på hans solokarriere som Pan American. På det tidspunkt var han aktiv som guitarist og sanger i den legendariske gruppe Labradford, som var blandt de mest anerkendte inden for spektret mellem ambient og post-rock.

Nelson fortsatte arbejdet med Pan Americans materiale og udgav sit debutalbum via Kranky i 1998. Sideløbende med sin rolle i Labradford, lærte han at spille pedalsteel guitar, udgav singler på europæiske pladeselskaber og fik studietid med lydteknikeren Casey Rice og samarbejdede med Rob Mazurek fra Chicago Underground Trio og Alan Sparhawk og Mimi Parker fra Low, som bidrog med henholdsvis kornet og vokal. Det resulterende i 2000 i opfølgeren ‘360 Business / 360 Bypass’.

Albummet ‘Quiet City’ fra 2004 kombinerer en computer-centreret tilgang med den organiske instrumentering, der markerede Nelsons arbejde i Labradford og ligeledes de to første Pan American albums. Tre af de otte numre blev indspillet med Charles Kim (Sinister Luck Ensemble) og har opretstående bas, trommer, trompet og flugelhorn. Nelson synger endda lidt. Den krusende elektronik og dæmpede beats fra de tre første Pan American albums er der stadig; udbredt til et elegant, resonant, vaklende og ambient sanghåndværk.

I 2011 vender Mark Nelson tilbage med et nyt album under Pan American – og det er endnu en triumf af sublim underdrivelse. Albummet understøttes af delikat kærtegnede og manipulerede flygelhorn, tibetanske sangskåle og kinesiske bækkener, bearbejdet, vævet og elsket til en pulserende masse af kærlighed. Åbningen ‘Love Song’ udspiller sig med en blid kakofoni af hvirvler, sidestillet med de mest æteriske lag af stemninger, der snubler over hinanden for at skabe en sky af harmoni; dette er absolut klassisk Pan Americans territorium.

A Son (Kranky 2019), hans seneste Pan American projekt, er mindre en destillation eller divergens, end det er en tilbagevenden til hans musikalske og åndelige begyndelse. A Son, dæmpet og stort set akustisk, ruller ud som en sensommerskumring i udkanten af byen – ekspansiv men intim.

Motiveret af forestillinger om “at bevæge sig bagud” og spore rødder – samt et par års intense lektioner i at spille dulcimer – blev albumets ni sange skrevet og indspillet i hans hjem i Evanston, Illinois, og finpudset under en soloturné i Europa i 2018. Der vægtes på ryddelige arrangementer og centraliteten af guitaren og vokalen afslører disse sange som det mest direkte og følelsesmæssige udsagn i hans karriere.

05.11 Kl. 21.00 / Dør Kl. 20.00
Pan American (US)
Xenon